Aura Icodin, antreprenor si mama, se alatura campaniei #101 oameni din business #managerinscoala #antreprenorinscoala, prin care provocam oamenii de business sa se implice in educatie.
- În dezvoltare, oamenii caută mentori și valori. Sistemul de învățământ din România are lideri?
Ca în fiecare domeniu, şi sistemul de învăţământ are lideri, profesori care reprezintă mentori şi modele de urmat pentru elevi. Aceştia sunt oameni cu vocaţie, care îşi înţeleg meseria şi se adaptează societăţii moderne, sunt deschişi la nou, participă la programe de instruire, încearcă să facă performanţă, chiar şi atunci când nu dispun de cele mai bune condiţii de lucru.
- România este țara din UE care investește cel mai puțin în educație, 3% din PIB. În ce mod se reflectă acest lucru în sistemul de învățământ?
Se reflectă prin rezultate slabe, printr-o performanţă scăzută a elevilor, lucru evidenţiat şi de statisticile de la nivel european, care scot la iveală mai ales rata mare de abandon şcolar. Nu se investeşte suficient în educaţie, motiv pentru care mai ales în mediul rural, mulţi elevi învaţă in condiţii improprii, iar acest lucru se vede în rezultatele lor. Profesorii sunt slab remuneraţi, există şi un deficit de personal calificat, dar o problemă a sistemului de învăţământ din România o reprezintă şi mentalitatea destul de învechită.
- 270.000 de copii abandonează școala anual, atât în mediul urban cât și în mediul rural, unul dintre cele mai ridicate niveluri din Europa. Cum putem să îi ajutăm?
Cred că o soluţie o reprezintă implicarea guvernanţilor prin asigurarea unor resurse necesare educaţiei în zonele defavorizate, în special din mediul rural, prin investiţii în infrastructură, asigurarea hranei şi a condiţiilor pentru transportul elevilor care au domiciliul la distanţe mari de şcoală. De asemenea, implicarea unor organizaţii educaţionale prin realizarea de programe psiho-pedagogice, psihosociale care să identifice elevii care prezintă un risc de abandon şcolar şi pe care să îi integreze in aceste forme de consiliere. Totodată, sprijinul comunităţii este şi el important pentru prevenirea abandonului şcolar.
- Într-un mediu din ce în ce mai tehnologizat, copiii noștri au nevoie să deprindă și alte competențe?
Însuşirea cunoştinţelor tehnologice este importantă pentru ca aceştia să fie în pas cu timpurile şi să se adapteze mai uşor cerinţelor societăţii moderne. În acelaşi timp însă, pentru ca cei mici să se dezvolte sănătos, este necesar să se pună accent și pe abilitățile lor de comunicare, pe creativitatea lor, implicarea lor în activităţi extraşcolare etc.
5. Forța de muncă este prioritatea numărul 1 pentru multe companii. Este nevoie de un plan de schimbare la nivel național?
Din punctul meu de vedere, fără locuri de muncă sustenabile, nu putem vorbi de o economie sănătoasă. Cred că în momentul de faţă în România nu reprezintă o problemă numărul locurilor de muncă, ci mai degrabă deficitul de specialişti din anumite domenii, în contextul migraţiei românilor peste hotare, dar şi al absolvenţilor slab pregătiţi. Nu în ultimul rând, date fiind noile generaţii (Millenials, Generatia Z), piaţa de muncă trebuie să se adapteze cerinţelor impuse de candidaţi şi să aibă o abordare mai flexibilă în ceea ce priveşte programul, pachetele de beneficii, dezvoltarea tehnologică etc.
- La care ciclu de invățămant considerați că trebuie intervenit cu suport pentru copii în privința orientării în carieră?
Cred că elevii din ciclul superior al liceului ar trebui să beneficieze de consiliere de specialitate pentru a lua decizii bune cu privire la cariera pe care vor să o urmeze. De multe ori, în lipsa unei vocaţii, mulţi elevi se pot afla într-un impas cu privire la acest aspect, astfel că introducerea unor ore de consiliere profesională ar fi benefică pentru o mai bună autocunoaştere şi explorare/ planificare a resurselor şi oportunităţilor mediului socio-economic din România.
- Ce și cum povestesc copiii tăi despre jobul tău?
Sunt mama unui băieţel în vârstă de un an, care vorbeşte încă pe limba lui 🙂 Însă îmi doresc ca atunci când va creşte să fie mândru de mine şi de cariera mea de antreprenor, de faptul că am reuşit prin înfiinţarea Centrului de Limbi Străine A_BEST să creez pe piaţa românească un mediu educaţional la standarde europene, în aria predării limbilor străine.