Competente critice pentru viitor (1)

competente

Bogdan Buzdugan ne ofera un prim material despre competentele critice pentru viitor.

In acest moment avem foarte putine reguli despre cum sa traim intr-o lume extraordinar de captivanta, unde cantitatile explozive de informatii si tehnologie plutesc in jurul nostru in fiecare secunda.

Pentru ca nici o scoala nu a ajuns sa se ia de piept cu numarul neobisnuit de provocari care stau la panda, ca minele antipersonal, in lumea inconjuratoare, noi suntem cei care trebuie sa stapanim aceste „noi reguli de lupta”.

Din acest motiv m-am gandit sa va ajut cu douasprezece competente critice pe care ar fi bine sa le stapaniti pe viitor. Astazi va prezint primele patru dintre ele:

Managementul factorilor de distrageredistragere

In medie, utilizatorii telefoanelor inteligente isi verifică telefonul de peste 220 de ori pe zi. In perioade de varf acest lucru se intampla la fiecare 6 sau 7 secunde. Cei total dependenti vor intra pe smatphone de peste 900 de ori pe zi, iar cateva rapoarte au dezvaluit incidente cu tineri care au trebuit internati in spital datorita epuizarii pentru ca „teama de a le scapa ceva” i-a impins sa nu mai doarma deloc.

O persoana obisnuita are  conturi pe mediile sociale si petrece circa o ora si 40 de minute pe zi navigand pe aceste retele, ceea ce inseamna 28% din timpul pe care-l petrec pe internet.

In Statele Unite, YouTube este cea mai populara retea socială, cu o rată de vizitare cu 8% peste Facebook. Si pentru ca atat Facebook cat si YouTube declara peste un miliard de utilizatori in toata lumea, acesta nu este doar un fenomen nord-american.

Dar să nu uitam de timpul petrecut in fata televizorului. In perioada de varf, peste 70% din latimea de banda a internetului este dedicata streaming-ului video cu Netflix si YouTube atragand peste 62% din intreaga latime de banda a Americii de Nord. Americanul mediu petrece peste 5,5 ore pe zi consumand o anumita forma de continut video.

Deci dupa toate acestea, cat timp va mai ramane cu adevarat pentru munca, familie si prieteni, dar si pentru a experimenta in lumea incojuratoare? Managementul „distractiei” va fi o abilitate critica pentru fiecare dintre noi in anii urmatori. Si pentru copiii nostri.

Managementul noilor competentecompetente

Cat o sa mai treaca pana cand va trebui sa invatam cum sa pilotam o drona? Daca veti spune acum rapid ca nu veti avea niciodata nevoie de aceasta competenta, cum vi se va schimba modul de gandire cand va veti pierde slujba si cand toti prietenii vor avea slujbe bine platite ca piloti de drone?

Dar poate ca nu este vorba de drone. Poate ca noua cariera foarte promitatoare se va referi la designul pieselor pentru imprimantele 3D, la munca intr-un post de tehnician acvaponic, consultant de crowdfunding, analist de date, designer de jocuri sau app-specialist pentru haine inteligente?

Care sunt competentele care vi se vor cere pentru urmatorul job? Veti avea nevoie sa stiti sa operati o masina autonoma, sa comunicati cu seful prin intermediul unui ceas inteligent, sa comasati foi de calcul pe un smartphone, sa conversati cu ultima generatie de dispozitive IoT, sa folositi o camera de teleprezenta, sa realizati o defalcare actuariala a listei de clienti noi sau sa gasiti un punct de Wi-Fi in mijlocul unui desert?

Daca credeti ca vorbesc despre sci-fi si ca veti avea timp sa va planificati urmatoarea miscare in cariera, exista sanse sa va zbateti cu aceasta problema pana cand veti iesi la pensie… si cu toate planurile astea de a impinge tot mai sus varsta pensionarii, s-ar putea sa treaca destule decenii de viata chinuita pana atunci! Si va intreb, ce gandire a schimbarii, a adaptarii, cream copiilor nostri?

Managementul comunicăriicomunicare

De unde va vin stirile in ziua de azi? Da, multi dintre voi inca mai citesc ziare, se uita la televizor, citesc carti si asculta radioul.

Dar un numar din ce in ce mai mare gasesc inlocuitori digitali pentru stirile traditionale. Pentru cei tineri, Facebook, Instagram, Reddit, Twitter, YouTube, Vine sunt singurele surse de stiri.

Cand vine vorba de a discuta cu familia si prietenii, sunteti mai inclinati sa folositi Skype, WhatsApp, sa trimiteti un mesaj text, un clip video, fotografii, sa folositi Facetime ori Google Hangouts?

Totusi, cand vine vorba despre afaceri, comunicarea verbala, unu la unu sau unu cu mai multi, este inca cea mai folosita in companii.

In medie, femeile rostesc circa 7.000 de cuvinte pe zi comparativ cu numai 2.000 pentru barbati. Cu o practica de 3,5 ori mai mare, femeile au un avantaj natural in acest domeniu.

Comunicarea este un ingredient esential in vietile noastre, dar prea multa sau prea putina poate avea un efect devastator.

Cu noile canale de comunicare, care iau nastere prin jocuri, mediile sociale si app-uri pentru telefoane inteligente in mod regulat, oamenii sufera de anxietate pentru ca nu reusesc sa tina legatura cu prietenii si familia. Iar atunci cand legătura se opreste complet, anxietatea este mai mare datorita sentimentului de a fi lasat pe-afara.

Modurile eficiente de management al canalelor de comunicare reprezinta o competenta critica care nu este, inca, invatata la scoala.

Managementul reputatieireputatie

Pana in 2020, un studiu estimeaza ca mai mult de 40% din forta de munca din Statele Unite, adica 60 de milioane de oameni, va fi formata din muncitori independenti – freelanceri, contractori si angajati temporari. Modul exact in care vor fi definiti „freelancerii” va creste sau va diminua acest numar in mod substantial.

Cercetari recente confirma cele mai mari provocari pe care le intampina lucratorii independenti, date de venitul scazut la nivelul de saracie care apare in mod aleatoriu si mentinerea fluxului de proiecte la un nivel ridicat.

Nimeni nu s-a nascut antreprenor, dar conform fondatorului LinkedIn, Reid Hoffman, am fi mai bine serviti daca ne-am gestiona vietile ca si cand ar fi niste afaceri.

In cartea lui Hoffman, „The Start-Up of You”, el continua sa explice complicatiile in a va trai viata ca un brand personal si cum a devenit reputatia online o piesa fundamentala a succesului fiecarei persoane.

Reputatia noastra nu mai este ceva ce se cladeste in jurul nostru, asupra careia avem prea putin control sau deloc. Cu continutul online inalt personalizat, care este generat despre noi din mai multe surse, depinde de noi sa ne exercitam controlul asupra lucrurilor spuse de diferiti oameni, a imaginilor care apar online, a clipurilor video in care aparem si fiecare alt indicator virtual a ceea ce suntem si pentru ce luptam.

Dacă nu credeti in importanta reputatiei virtuale, uitati-va un pic peste aceste date statistice:

  • 88% dintre cei online vor evita sa faca afaceri cu cei care nu le protejează intimitatea;
  • 80% dintre avocatii specializati in divorturi folosesc Facebook pentru a cauta dovezi;
  • 65% dintre recrutori ingheata aplicantii care folosesc obscenitati in mod frecvent in mediile sociale;
  • 68% dintre dintre managerii care angajeaza au luat o decizie referitoare la un candidat pentru ca au văzut ceva pe social media.

Cu siguranta aceasta este o alta competenta critica pe care scoala va trebui sa o includa in programa.

 

Bogdan Buzdugan

Bogdan Buzdugan este parinte, manager si autor de continut, pe propriul blog: http://www.buzdugan.com.ro/blogmanagement/

Suntem bucurosi ca s-a alaturat echipei de contributori EDUPerformance.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *