Cum ajuta invatarea limbilor straine in dezvoltarea copiilor?

Cum ajuta invatarea limbilor straine in dezvoltarea copiilor?

Studii recente demonstreaza ca exista o regiune in creier dedicate cititului, sectiune ce determina deprinderea acestei abilitati inca dinainte de a invata sa citim (sursa: Even before you can read, your brain is ready to learn).

Sectiunea cerebral este preexistenta si nu se creeaza ulterior deprinderii abilitatii, ci doar se dezvolta. Cortexul cerebral, regiunea unde sunt inregistrate functiile cognitive ale omului, are, de altfel, sectiuni specializate pentru citit, recunoastere faciala, intelegerea limbii etc., ceea ce face ca fiecare persoana sa aiba in mod intrinsic putinta de a invata o limba straina. Aceasta este una din interpretarile oamenilor de stiinta care in continuare cauta explicatia pentru care un copil mic, fara sa i se predea si indiferent de coeficientul lui de inteligenta, poate sa invete un system atat de complex precum o limba – limba materna.

In aceasta lumina, in ultimele decenii, perceptia asupra multilingvismului s-a schimbat dramatic. Daca initial se credea ca a avea intotdeauna minimum 2 optiuni pentru a exprima aceeasi notiune duce la dezvoltarea tarzie a functiei lingvistice la copii, in present exista demonstratii consistente ca un copil bilingv performeaza mai bine la sarcini ce solicita atentie, amanare si memorie pe termen scurt, toate acestea denumite functie de control cognitiv. Asadar, experimentarea a cel putin 2 limbi straine si apelul mai des la functia de control cognitive duc la schimbari la nivel cerebral – material cenusie difera ca volum la cele doua categorii, monolingvi versus bilingvi.

Invatarea timpurie a unei limbi straine, aproape in paralel cu dezvoltarea limbii materne (termenul din engleza este ‘cross-linguistics learning’), este de dorit nu doar pentru beneficiile cognitive pe care le are: abilitatile de rezolvare a problemelor, gandirea laterala, analiza si memorie, munca colaborativa; avantajele sunt, de pilda, si la nivel academic- copilul ajunge sa stapaneasca mai multe limbi straine, sa le conecteze, sa faca asemanari ori sa evidentieze diferente, ceea ce rezulta in performante scolare mai bune. In termeni de abilitati de comunicare, copilul va putea sa comunice liber cu diversi oameni, iar la nivel personal vor creste stima de sine si increderea in propriile forte, toleranta si flexibilitatea in situatii variate. Sigur ca si din punct de vedere cultural copilul va dezvolta respect pentru alte culturi, popoare, traditii si moduri de gandire, iar social vorbind va avea din ce in ce mai multe conexiuni.

Specialistii nu se opresc si mai mentioneaza alte avantaje precum coeficient IQ mai inalt, abilitate pronuntata de multi-tasking, memorie mai buna, abilitati musicale si matematice, toate ca rezultat al studiului mai multor limbi straine.

A oferi unui copil oportunitatea de a invata o limba straina este per se un angajament pe mai multe planuri, asa ca sa nu uitam ca este, probabil, cea mai importanta investitie cu rezultate admirabile pentru viitorul adult: ii ofera posibilitatea de a se specializa intr-un domeniu studiind la un colegiu din strainatate ori printr-un job rotation in cadrul companiei angajatoare ori ii deschide drumul spre cariere in mai multe arii. De aceea, noi spunem ca momentul oportun pentru ca un copil sa invete o limba straina este cat mai curand.

Multumim pentru acest material Deliei Dragomir – Managing Partner Eucom Business Language.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *