Cum generez ambitie? PERFORMANTA

ambitie si performanta

Cum generez ambitie copilului meu pentru ca acesta sa-si indeplineasca obiectivele? – PERFORMANTA

Atunci cand avem atitudinile corecte, talentele noastre ating nivelul de performanta maxim si, ca o consecinta logica si inevitabila, obtinem rezultate bune.” – Colin Turner

ambitie si performanta

Consider ca este important cum ne uitam spre performanta atunci cand ne gandim la asteptarile legate de copilul nostru, si, mai ales, daca este necesar, sa nu ne propunem rezultate inalte, de un anumit tip, fara sa privim atent ce el este si isi doreste. Dezvoltarea sociala, tehnologica, informationala induce cerinte ce par, si uneori chiar sunt indispensabile,  si acest mediu accelerat induce presiuni si implicit decizii in procesul de educatie, ce nu lasa copilului spatiu sa integreze si sa rezoneze cu alegerea facuta de catre parinte.

Scoala defineste performanta ca fiind totalitatea rezultatelor elevilor, atat in ceea ce priveste nivelul de pregatire stiintifica (acumularea cunostintelor si formarea abilitatilor de aplicare a lor), cat si dezvoltarea capacitatii intelectuale, formarea unor trasaturi de personalitate, a interesului si a motivatiei fata de invatatura, a capacitatii de a se instrui, de a deveni. Performanta scolara este concretizata in rezultatele elevilor si reprezinta o realitate complexa, ce include: cunostinte, capacitati intelectuale formate, abilitati de aplicare a cunostintelor, trasaturi non-cognitive de personalitate; in acelaşi timp, performanta scolara inglobeaza si reusita elevilor in activitatea postscolara.

Acest cadru ofera un standard si anumite masuratori ce constituie repere in educatia copilului, dar parcursul de formare, pentru a atinge performanta, este unul absolut individual, bazat pe cei trei pasi mentionati in articolele precedente. Autocunoasterea, descoperirea talentului, a „talantilor” cu care ne nastem, integrarea motivatiei, a pasiunii care genereaza energia creatoare, si, mai ales, construirea unei mentalitati, care sa sustina perseverenta, alcatuiesc un proces unic educational. Cine ne-a privit cu atat interes in istoricul nostru educational, incat sa ne ghideze sa stralucim in performanta talentului nostru? Cine se uita la copiii nostri cu atentie, incat sa intrezareasca lumina interioara, pentru a o cultiva in contexte potrivite cu scopul de a-si atinge potentialul maxim? Greu de raspuns.

Preferinta sociala de a aprecia un anumit tip de performanta (matematica, desen, arta, sport etc.), distrage educatorul oricare ar fi el (parinte, profesor), de la posibile talente care nu se regasesc in paleta standard de performanta. Faptul ca unii copii, spre exemplu, detin talentul de a fi empatici si de a avea o inteligenta emotionala peste medie, nu se regaseste in nici un tip de rezultat cuantificat de scoala. Si totusi, acest talent poate fi un vector extraordinar pentru rezultate remarcabile de echipa.

In alta ordine de idei, chiar daca recunoastem un talent, il evidentiem , nu atingem performanta fara dezvoltarea unei mentalitati care genereaza perseverenta la copil, si este un proces care, de cele mai multe ori, presupune schimbarea mentalitatii educatorului.

Zilele acestea am intalnit un parinte care are un copil foarte talentat in tenis, este in primii 10 la nivel national, pentru categoria lui de varsta. A ajuns la acesta performanta, fara o pregatire sustinuta, atat fizica, cat si psihica. La o scurta intrebare a mea, adresata copilului, daca isi doreste sa fie cel mai bun, a spus nu, joc de placere. Ulterior tatal mi-a mentionat ca pierde meciuri doar pentru ca la un moment dat, pe teren, ii scade vointa. Ceea ce-i lipseste este motivatia perseverentei, mentalitatea ca poate, ca are ce-i trebuie, completata de un scop bine definit, ce potenteaza talentul, echilibrat cu efortul fizic.

Educatia este cel mai complicat act de creatie. Este imprecis, greu cuatificabil in rezultate pe termen scurt si mediu, sustinut emotional de dificultatea unor decizii, un proces care nu fuctioneaza intotdeuna liniar si previzibil. Dar este un demers al carui rezultat pozitiv dureaza, bucura, implineste viata unui parinte.

 

Multumim Irinei Tudorache (Eyecube Development) pentru aceasta serie de articole dedicate Ambitiei. Puteti reciti primele 3 articole aici si castiga o sesiune de coaching cu Irina, dand share postarilor cu aceste articole de pe pagina noastra de facebook: EduPerformance.

Cum generez ambitie? AUTENTICITATEA

Cum generez ambitie? MOTIVATIA-PASIUNEA

Cum generez ambitie? PARADIGMA DE GANDIRE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *