Cum gestionam clasele cu numar mare de elevi

Clasele cu un numar mare de elevi sunt o obisnuinta in invatamantul de stat.

Prof. Loredana Sinca ne marturiseste ca managementul clasei este o permanenta provocare pentru un cadru didactic. Sa lucrezi cu 27 – 28 sau chiar peste 30 de elevi nu este un lucru simplu. Trebuie sa ai in vedere insusirea competentelor fundamentale pentru fiecare dintre ei, stimularea elevilor capabili de performanta, recuperarea elevilor care inregistrază rezultate scazute la invatatura si mentinerea interesului pentru studiu al fiecaruia.

Cu cat colectivul de elevi este mai mare, cu atat este mai dificil sa lucrezi eficient cu toti elevii. Desi competentele curriculare vizate sunt aceleasi, totusi atingerea acestora depinde de mai multi factori:

  • motivarea permanenta a elevilor;
  • captarea atentiei;
  • interesul pentru studiu;
  • capacitatea de efort sustinut;
  • ritmul de invatare;
  • dezvoltarea proceselor cognitive;
  • dezvoltarea inteligentei emoționale.

De aici se ajunge la decalaje evidente intr-o clasa:

  • elevi capabili de performanta – interesati sa performeze si sa se afirme la diferite olimpiade si concursuri scolare;
  • elevi interesati sa se afirme la nivel de clasa/scoala – invata la toate disciplinele de studiu si depun eforturi constante pentru a ramane in frunte;
  • elevi automultumiti cu nivelul la care sunt– se situeaza la nivelul mediu;
  • elevi dezinteresati – nu sunt interesati decat de confortul oferit de nota de supravietuire;
  • elevi cu ritm lent de invatare care ating la nivel minimal competentele si criteriile stabilite.

Cum lucrezi eficient cu aceste categorii de elevi?

Iata 10 pasi utili pentru gestionarea intereselor diferite ale elevilor:

  1. Identifici inteligenta dominanta a elevului si stilul de invatare si le exploatezi in favoarea unei dezvoltari optime.
  2. Formezi grupe relativ omogene, in functie de inteligenta dominanta a elevilor.
  3. Stabilesti obiective clare.
  4. Organizezi continuturile pe niveluri de invatare.
  5. Formulezi activitati de invatare in functie de nivelul grupului/grupurilor.
  6. Implici elevul in propria lui formare.
  7. Formulezi sarcini de lucru variate, dar creative pentru a mentine interesul elevilor.
  8. Acorzi feedback permanent si in timp real.
  9. Stabilesti criteriile de evaluare clare pe care le discuti cu elevii.
  10. Evaluezi obiectiv competentele dobandite pe baza unor grile detaliate de evaluare.

Totusi ideal ar fi sa lucrezi cu grupuri mici de elevi (maxim 15). In felul acesta reusesti sa ii activezi pe toti, sa le pastrezi viu interesul pentru studiu, sa ii implici activ in propria formare si să-i motivezi permanent sa se autodepaseasca. Nu concurenta trebuie sa primeze, ci cooperarea, nu insusirea de informatii, ci formarea de competente si atitudini.

Cum colaborezi cu parintii fiecarei categorii de elevi?

  • Informezi cu privire la evolutia/involutia propriului copil in fiecare stadiu al invatarii.
  • Implici parintii in viata scolara a copilului.
  • Consiliezi parintii in raport cu problematica generatiilor actuale de copii.
  • Facilitezi invatarea in ambele directii: copil – parinte si parinte – copil.
  • Mediezi conflictele dintre interesele parintilor si cele ale propriului copil.
  • Stabilesti actiuni comune care sa vizeze progresul copilului.

Ce rol are parintele? Cat si cum trebuie implicat? Cat de des trebuie sa discuti cu el? Cum poate participa la activitatile didactice si extracurriculare? Ei bine, parintele trebuie sa devina la randul sau mentor si facilitator al invatarii in contexte reale de viata. Trebuie sa-si cunoasca inainte de toate propriul copil si apoi sa fixeze obiective de viitor. Nu materializarea propriilor dorinte, ci o anticipare pe termen lung a viitorului copilului prin raportare la potential intelectual si la inclinatiile reale ale acestuia.

Vrem sa-i pregatim pe copii pentru viitor? Atunci trebuie sa-i invatam sa invete, sa fie independenti, sa fie creativi si cooperanti, sa fie capabili sa se adapteze oricarei situatii, indiferent de natura ei, sa stie sa-si asume responsabilitatea si sa persevereze, acestea sunt prioritatile noastre, indiferent de statutul din prisma caruia privim educatia.

Loredana Sinca este profesor de limba romana la Scoala Gimnaziala Diaconu Coresi din Fieni, Dambovita, avand o vechime de 18 ani in invatamant.

Recomandari ale profesorilor, pe blog.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *