Cum mentinem entuziasmul dupa vacanta?

,,Vine vacanta, cu trenul din Franta…” sau alte replici amuzante se aud pe holurile scolilor inainte de o perioada in care elevii uita de clopotel, orar si ghiozdan. Dar ce inseamna vacanta pentru ei?

Inseamna mai mult timp de joaca, timp petrecut cu familia si timp pentru pasiuni. Cu totii avem amintiri despre sentimentul de libertate pe care ni-l dadeau cateva zile fara a merge la scoala. Dar cum timpul zboara, pana si vacanta se termina la un moment dat. Ce e de facut atunci? Cum putem sa ii reconectam pe copii la ore dupa ce interesul lor a fost cucerit multe zile de gadget-uri, jocuri cu prieteni si alte activitati preferate?

Un prim pas pentru reacomodarea cu scoala si tot ce implica ea este cresterea nivelului energetic al elevilor. Dupa mai multe zile in care activitatile au fost alese de ei, intorcerea la orarul de scoala poate fi dificila. Multi elevi revin la ore lipsiti de energie si cu dispozitii afective scazute. Rolul profesorului, in acel moment, este de a-i face sa isi aminteasca experiente placute pe care acestia le-au trait in vacanta. Ascultand aventurile colegilor si povestind momente distractive din vacanta, ei se vor conecta la acele stari placute si de acolo parcursul educational are un alt inceput. Depinde de dibacia fiecarui cadru didactic in ce directie va pleca ora de acolo.

Energia este contagioasa si de aceea conteaza foarte mult persoana care ii intampina pe elevi la catedra, fie ei in ciclul primar, gimnazial sau liceal. O atitudine pozitiva din partea profesorului este cu siguranta un ingredient principal pentru  a-i face pe copii sa se reacomodeze cu programul de scoala.  Zambim mai repede atunci cand cineva ne zambeste. Un profesor entuziasmat poate sa isi ajute clasa sa se adapteze mai usor la trezirile matinale, la teme si proiectele derulate la scoala.

Pentru invatatori este mai simplu sa gestioneze aceasta trecere la programul de scoala, ei petrecand majoritatea timpului cu elevii. Astfel, ii pot incuraja pe copii sa povesteasca cum s-au distrat in vacanta in diferite modalitati: desene, rebusuri, ghicitori sau puzzle-uri concepute de copii. De asemenea, in prima saptamana de scoala proiecte in echipe pe teme ,,Vacanta acum 100 ani” , ,,Vacanta peste 100 ani” ar putea creste interesul elevilor.

Totodata, o iesire din rutina scolara e potrivita  in primele zile de dupa vacanta. Fie ca este vorba de un film la cinema, un spectacol, o zi de board games, orice iesire din rutina predarii si luarea de notite reprezinta un prilej de socializare si in acelasi timp de reconectare.

Indiferent de varsta elevilor, consider ca un alt aspect important la inceput de scoala este validarea emotiilor acestora. Profesorii ar putea discuta cu ei, pentru a-i incuraja in a-si transmite starile, iar copiii sa vada ca sunt intr-un mediu in care nu sunt judecati pentru ceea ce simt si gandesc. De cele mai multe ori atat copiii cat si profesorii au avut vacanta. Cum profesorul este managerul, transmitatorul de informatii, tot el este si cel care da startul unui climat afectiv in clasa. O activitate interesanta ar putea fi un brainstorming in care profesorul le cere parerea elevilor despre o ora captivanta pentru ei, despre ce metode sau mijloace ar prefera la clase. Astfel, elevii ar realiza ca parerea lor conteaza, ca si ei pot crea oportunitati de invatare si ca actul educational nu este unilateral.

Indiferent ca ne aflam in prima zi de dupa vacanta sau in mijlocul semestrului, educatia este eficienta atunci cand este centrata pe elev, nu pe materie. In functie de nivelul de energie al clasei si particularitatile elevilor, profesorul are datoria de a gestiona clasa pentru a sustine procesul de invatare.

 

Despre Loredana Rosu:

Mi-am ales meseria de profesor pentru ca iubesc stralucirea din ochii copiilor…aceastra lucire care ne trimite intr-o lume unde totul este posibil. De aceea, in cadrul activitatii mele, fac tot posibilul pentru a valoriza particularitatile fiecaruia.

Am urmat cursurile Colegiului National Elena Cuza din Bucuresti, specializarea invatator- educator si am absolvit Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei. Ulterior, am participat la cursuri multiple, care au vizat dezvoltarea creativitatii si a inteligentei emotionale specifice varstelor mici.

In activitatea mea imi propun ca spontaneitatea si creativitatea prescolarilor sa fie încurajate, iar apoi canalizate pentru o dezvoltare armonioasa. Sunt mandra ca in fiecare zi aici ma pot alatura inocentei si veseliei copilăriei!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *