Digital Kids

digital kids

Irina Vijoli ne prezinta informatii relevante despre digitalizare si recomandari pentru a evita pericolele digitale.

Nu e usor sa fii parinte in 2018. Pe langa grijile “clasice” – ce faci sa fie copilul sanatos, sa se descurce bine la scoala, sa fie fericit si sa aiba o viata frumoasa – apare o noua categorie de provocari: cum il pregatesti sa se adapteze intr-o lume in continua schimbare? O lume in care infuzia constanta de tehnologie si ritmul rapid de adoptie redefinesc constant felul in care calatorim, in care facem cumparaturi, felul cum ne monitorizam sanatatea si cum ne tratam sau felul in care interactionam. Ca sa nu mai vorbim de felul in care muncim – cati dintre noi putem raspunde cu incredere la intrebarea ce meserie va fi de succes cand copilul meu va fi adult?

Acest salt tehnologic aduce multe oportunitati noi si odata cu ele apar si multe pericole – mai ales cand privim lucrurile din perspectiva tehnologiei informatiei. Provocarea este sa le intelegem noi ca adulti si sa le explicam copiilor – desigur adaptat varstei. Vestea buna este ca, indiferent de varsta, aceasta baza de cunostinte legate de folosirea tehnologiei se construieste peste o relatie de incredere si comunicare intre parinte si copil.

Anvergura situatiei rezulta cel mai bine din cifre. Studiul UNICEF “Starea Copiilor Lumii 2017 – Copiii in lumea digitala” arata ca la nivel mondial, aproximativ unul din trei utilizatori de internet este copil sau adolescent sub 18 ani. Exista tot mai multe dovezi potrivit carora copiii acceseaza internetul la varste din ce in ce mai mici. In unele țări, copiii sub 15 ani au aceleași sanse de a utiliza internetul ca si adulții peste 25 de ani. Tinerii (15–24 ani) reprezinta grupul de varsta cel mai conectat. La nivel mondial, 71 % se afla in mediul online comparativ cu 48 % din populatia totala. Cum stam in Romania? Din pacate nu exista o preocupare reala si programatica de a face cercetari pe aceasta tema.  O referinta ar putea fi insa un studiu publicat de Organizatia Salvati Copiii in 2014 pe un esantion de 1214 copii între 7 -18 ani care arata ca 78% dintre ei intra zilnic sau aproape zilnic pe internet, 75% il acceseaza de oriunde prin dispozitive mobile iar 90% folosesc cel putin o rețea de socializare. Informatiile dezvaluite acolo? 81% au declarat ca au postat o poza in care li se vede clar fata, 68% numele de familie, 59% numele scolii in care invata. Din totalul copiilor numai 35% au declarat ca au un profil privat. Mai mult, 45% recunosc ca au fost hartuiti in mediul online, iar 33% s-au intalnit fata in fata cu o persoana necunoscuta.

Toate aceste cifre arata un singur lucru: trebuie sa educăm copiii sa se fereasca de pericolele din online, ca sa nu ne para rau tuturor offline. Si trebuie sa facem acest lucru pastrand accesul la tehnologie, ca sa nu ii decuplam de la lumea digitala care ofera totusi foarte multe oportunitati, odata ce ii sunt intelese regulile de functionare.

O idee buna ar fi sa ferim copiii de a accesa online continut nepotrivit varstei si puterii lor de intelegere – cel mai frecvent violenta (fizica sau verbala) si pornografie. Majoritatea motoarelor de cautare online ofera optiunea de control parental, care permite ca acest tip de continut explicit sa nu fie afisat. De exemplu Google și Bing (motorul de căutare Microsoft) au optiunea Safe Search (se gaseste in sectiunea de Search Settings) si odata activata filtreaza continutul nepotrivit si pur si simplu nu il mai afiseaza. O alta varianta este sa verificam ce ofera furnizorii de servicii de telecomunicatii – de multe ori sunt disponibile si optiuni precum programarea de perioade fara acces la internet si primirea de notificari privind aplicatiile instalate. Vodafone foloseste Secure Net Familia, Orange ofera Orange Content Lock – deocamdata disponibila pentru Android. Indiferent de numele furnizorului este o idee buna sa  intrebati despre posibilitatile de control parental. Desigur ca nici un sistem informatic sau aplicatie nu este infailibil – de aceea o alta idee buna este sa discutati cu copiii (pe masura puterii lor de intelegere si adaptat varstei) despre faptul ca Internetul reflecta lumea reala – cu bunele și cu relele ei. Tot prin discutii si explicatii repetate i se poate lamuri unui copil notiunea de confidentialitate (privacy). Analogia este simpla- daca te opreste un strain pe strada si te întreaba cum te cheama, unde stai, cum se numesc parintii tai, la ce scoala inveti, ii spui? Probabil ca nu. Atunci la fel, pe retelele de socializare (si asteptati-va sa nu discutam numai de Facebook aici, acela e deja „pentru parinti”) copiii trebuie sa fie invatati sa imparta informatiile doar cu prietenii lor, nu cu tot internetul. Cum? Cautati setarile de Privacy si stabiliti impreuna cu copilul ce este acceptabil si ce nu. Si un alt lucru care trebuie explicat de la bun inceput este ca nu trebuie sa accepte invitatii de a se intalni in realitate cu persoane care ii abordeaza online, mai ales cand sunt perfect necunoscuti. Nu putem sti ce intentii poate ascunde o astfel de interactiune – ideal copilul ar trebui sa fie invatat sa refuze astfel de mesaje (sa stie si cum sa le blocheze sau raporteze catre platforma pe care le primeste) si sa aiba incredere sa discute cu un adult care sa il ajute daca este necesar. Spun ideal pentru ca sunt necesare multe astfel de discutii – mai ales cu copiii in pragul adolescentei care sunt mai predispusi la bravada si la respingerea autoritatii parentale. De aceea este recomandat ca aceste discutii sa inceapa de la varste foarte timpurii – iar o metodă de succes verificată este sa faceti aceste lucruri impreuna; aratati-le, explicati-le, stati cu ei si ajutati-i sa se descurce, poate parea un efort de timp si intelegere din partea parintelui in egala masura – dar este unul care va fi de mare folos pe termen lung.

In mediul online nu numai interactiunea cu adultii poate fi o problema, ci chiar cea cu colegii. Exista doua fenomene de care parintii e bine sa stie: cyber- bullying si sexting. Sa le luăm pe rând.

Cyber-bulling se traduce generic prin „hartuire online”. Se refera la orice forma de agresare a copiluluicyber-bulling sau adolescentului in spațiul virtual. Conform unui studiu publicat de compania Bitdefender anul trecut in luna noiembrie, cazurile cele mai frecvente sunt intalnite pe Facebook, Messenger si, la mare distanta, Instagram. Modul cel mai frecvent de manifestare apare in forma mesajelor de amenintare si a celor negative primite in canalul privat, urmate de comentarii negative la fotografii si furt de identitate (de exemplu agresorul pretinde ca este victima si trimite mesaje ofensatoare in numele acesteia – o parola simplu de ghicit sau impartasita cu cine nu trebuie e suficienta). Hartuirea pleaca de la infatisare si felul in care se imbraca (67%). Alte motive frecvente pentru care tinerii sunt hartuiti sunt hobby-urile si preocuparile de zi cu zi (30%), situatia materială a familiei din care provin (13%), rezultatele de la scoala (12%) sau orientarea sexuala (8%). De multe ori comportamentul copilului se schimba, devine mai introvert, ii scade stima de sine si manifesta teama la utilizarea dispozitivelor mobile. Este de dorit ca parintii in primul rand si cei din cercul  apropiat sa sesizeze aceste modificari ca sa poata lua masuri la timp – din nefericire in cazurile extreme se poate ajunge la depresie sau chiar sinucidere. Prima masura – si cea mai eficienta de altfel – este preventia, copilul poate recunoaste si invata cum sa riposteze – prin blocarea mesajelor ofensatoare, schimbarea parolelor sau a numarului de telefon, anuntarea unui adult in care are incredere mergand pana la raspunsul direct catre abuzator, cat mai convingator si fara a-i arata agresorului ca reuseste cu adevarat sa induca teama sau rusine – practic invalidandu-i obiectivul.

Un alt concept care nu trebuie sa ramana necunoscut parintilor este sexting-ul – trimiterea de  mesaje (inclusiv fotografii si filmari) cu caracter sexual explicit prin intermediul telefonului mobil. Bravada adolescentilor (de multe ori fete, dar nu neaparat), nevoia de recunoastere si acceptare in grup sau dorinta de a fi cool pot determina un astfel de comportament – cu consecinte foarte serioase – pentru ca genereaza exact inversul efectului dorit. Mai bine o discutie proactiva si cinstita cu copilul caruia ii explicam ca ceea trimite pe Messenger, WhatsApp sau orice alta metoda de comunicare nu mai poate fi controlat – nu ai cum sa stii cine si cum foloseste acest continut, mai ales atunci cand tinde sa nu fie tocmai “cuminte”.

Tragem concluzia ca sunt trei factori definitorii ca sa ferim copilul de pericolele digitale: sa fim la randul nostru educati digital – nu e chiar atat de greu pe cat pare, sunt multe materiale informative disponibile gratis online, sa avem o relatie apropiata cu propriul copil asa incat sa putem comunica la timp pe temele acestea dar mai ales sa ii prezentam si lucrurile bune la care ajută tehnologia – de ce nu un curs de programare, de ce nu aplicatii educative sau exemple de antreprenori care au reusit in economia digitala?

Fiecare poate decide care e mixul potrivit intre cele trei ingredinte si cum doreste sa il aplice in practica. Trebuie sa fim constienti ca cei mici acum vor creste intr-o lume in continua schimbare. Putem presupune cu un grad foarte mare de probabilitate ca va fi una conectată. A-i invata sa se descurce in spatiul virtual devine deci obligatoriu si nu facultativ.

 

Link-uri utile:

https://cert.ro/vezi/document/securitate-digitala-copii

https://www.facebook.com/SigurPeNet/

https://oradenet.salvaticopiii.ro/resurse

https://support.google.com/websearch/answer/510?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=en

https://www.betterinternetforkids.eu/web/portal/saferinternet4eu

Irina Vijori - Digital Kids

Tehnologia informaiiei privita din perspectiva modului in care evolueaza si transforma modele de business si companii este o pasiune veche pentru Irina Vijoli, care activeaza in domeniu de peste 15 ani. A lucrat pentru IBM și Microsoft contribuind la construirea si promovarea de solutii tehnologice de ultima generatie in Romania si in Europa. Este fondatoarea platformei DigiQuery – locul unde intrebarile despre tehnologie gasesc raspunsuri pragmatice si aplicabile in afacerile secolului XXI – si se implica activ in informarea si consultanta mediului de afaceri privitor la posibilitatile de a folosi tehnologia informatiei pentru a crea inovatie si plus-valoare sustenabila in context international. In egala masura, din postura de mama a doi copii, este un suporter activ al promovarii educatiei digitale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *