Inteligenta emotionala a copiilor

Inteligența emoțională a copiilor se dezvoltă, în timp, direct proporțional cu nivelul stimei de sine, a gradului de empatie, a capacității de a rezolva probleme.

Părinții trebuie să încurajeze exprimarea emoțiilor pozitive și, în mod special, a celor negative; discutând despre emoțiile apărute la un moment dat, copilul va înțelege ce anume întâmplare /fenomen i-a determinat starea.

La emoții negative, părinții  nu trebuie să răspundă tot cu emoții negative și nu trebuie să-l oblige pe copil să și le inhibe (ex. ”Nu trebuie să plângi, pentru că ești băiat”, ”Nu trebuie să plângi, pentru că ești copil mare”, ”Nu plânge, că se uită lumea la noi”), deoarece copiii nu vor ști niciodată cum să-și gestioneze nemulțumirile sau temerile.

Acordându-i atenție în astfel de momente, dar nu într-o manieră hiperprotectoare, îl ajutăm pe copil să-și depășească problemele și să-și dezvolte autocontrolul, abilitate ce îi va fi de folos pe parcursul întregii vieți.

DEZVOLTAREA AUTOCONTROLULUI COPILULUI PRESUPUNE

 

  1. Recunoașterea, înțelegerea și denumirea a ceea ce simte;
  2. Înțelegerea faptului că fiecare persoană are puncte de vedere diferite;
  3. Asumarea responsabilității propriului comportament;
  4. Competențe de limbaj și comunicare pentru a se exprima cu ușurință, pentru a crea relații pozitive cu alți copii/adulți.

 

EXEMPLE DE RECUNOAȘTERE ȘI GESTIONARE A EMOȚIILOR

 

  1. Exemplul părinților, prin exprimarea și gestionarea emoțiilor într-o manieră pozitivă, atunci când simt că au greșit față de copil: ”Îmi pare rău că m-am supărat pe tine. Am văzut dezordinea din cameră și am ridicat tonul, dar nu trebuia să fac asta.” Discutând astfel, copilul va înțelege că sentimentele, chiar și cele negative, fac parte din viața noastră, dar ele pot fi gestionate într-o manieră civilizată;

 

  1. Conversații despre diverse personaje din basme și povești, despre modul în care acestea își gestionează emoțiile;

 

  1. Interacțiunile adecvate cu alți copii sau cu adulții îl ajută pe copil să-și însușească un comportament respectuos.

Din vocabularul copiilor nu trebuie să lipsească expresiile și cuvintele: a respecta, a aștepta, a avea răbdare, a fi cinstit. Aceste cuvinte nu se pot învăța mecanic, este nevoie de a le repeta, permenent, în diferite ocazii, pentru a fi integrate în comportamentul copilului.

Părintele poate remarca, cu voce tare atitudinea de respect (”Foarte frumos din partea ta că ai oferit jucăria și prietenului tău!”) sau comportamentul lipsit de respect chiar când are loc în propria casă: ”Sora ta te-a rugat să nu o deranjezi când citește, iar tu nu te-ai oprit. Este important să respecți dorința ei.”

Modul în care gestionăm emoțiile acasă, stabilirea unor reguli de comportament pozitiv, va reprezenta un model pentru copil în relaționarea cu alți copii sau adulți, în alte medii decât cel familial.

 

  1. Atenție la tonul vocii și la comunicarea nonverbală!

Acestea sunt amănunte care pot demonstra, în mod evident, atitudinea de respect ale unei persoane față de cei din jur;

 

  1. Formarea deprinderii copilului de a nu avea o atitudine de critică la adresa altor copii/adulți sau a propriei persoane.

Trebuie să învățăm să ne acceptăm și să ne iubim așa cum suntem, să ne respectăm, dacă dorim să fim respectați.

 

Prof. Stefania Tudorache

Prof. Stefania Tudorache este autoarea primei carti de poezii interactive pentru copii: Magia Punctelor si a cartii de povesti Surprizele iernii.

 

Alte articole scrise de Stefania:

Vacanta in familie: planificare si activitati

Cum reusim sa avem copii fericiti?

Copilarie, joc si bucurie!

Surprizele iernii: cum sa atragem copiii spre activitatea de lectura

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.