Invatarea centrata pe elev in epoca digitalizarii

digitalizare

Profesorii din Romania trebuie sa constientizeze schimbarile accelerate prin care trec tot mai multi elevi/studenti datorita influentei puternice a digitalizarii. Dispozitivele tehnologice au devenit tot mai prezente in viata tuturor. Avem scoli in care se invata prin intermediul tabletelor, avem manuale interactive…… oare cum vor sta lucrurile in scoala peste 20 ani?

Vreau sa imi pastrez acelasi pozitivism caracteristic si imi sustin ideea conform careia profesorul trebuie sa fie un participant activ al actului educational. Cadrul didactic este nevoit in acest context al disponibilitatii excesive a informatiilor prin intermediul internetului sa transmita acele idei, emotii si comportamente pe care elevii/studentii nu le gasesc in mediul virtual. Este momentul ca profesorul sa iasa din sfera manualului si a programei scolare, sa identifice nevoile si motivele elevilor astfel incat acestia sa fie captati si stimulati in procesul didactic. In urmatoarele randuri sintetizez cateva caracteristici ale invatarii centrate pe elev:

  • Participarea activa a studentilor la propria cunoastere
  • Construirea cunoasterii de catre studenti pe baza cunostintelor si deprinderilor avute
  • Promovarea lucrului in colaborare
  • Monitorizarea propriului demers de invatare
  • Activarea motivatiei intrinseci
  • Promovarea invatarii autentice
  • Oferirea de catre profesor a ajutorului necesar depasirii dificultatilor

Ideea conform careia profesorul transmite doar cunostinte este una invechita, daca vom continua sa ne limitam la aceasta, atunci contextul digital cu siguranta va deveni mult mai nefavorabil elevului/studentului. Profesorul modern este nevoit sa indeplinesca cu succes mai multe roluri, printre care cele de mentor si prieten sunt esentiale, acesta trebuie sa le transmita elevilor sai si emotii, sa fie om, sa isi recunoasca momentele in care greseste, sa fie capabil sa recunoasca faptul ca nu stie anumite informatii dar sa se documenteze despre acestea.

Asadar, contextul digitalizat poate fi atat pentru profesor cat si pentru elev/student unul favorabil, atata timp cat profesorul cunoaste mecanismele prin care aceste instrumente digitale pot fi aplicate in procesul didactic.

A centra invatarea pe elev/student presupune daruire, implicare, dorinta de dezvoltare pentru oamenii din fata ta.

 

 

Cristina Sandu – este Lector univ.dr. in cadrul Departamentului de Formare a Profesorilor,

profesor in romania

Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti si are o experienta semnificativa din pozitia de trainer pentru cursuri de dezvoltare personala cu adolescentii si tinerii.

Tema tezei de doctorat a vizat subiectul comunicarii persuasive in mediul educational. Pana in prezent are un numar de 20 de articole de cercetare stiintifice publicate in reviste internationale.

Se considera o persoana fericita deoarece are ocazia de  a face ceea ce ii place si pentru ca este inconjurata de oameni frumosi.

Este pasionata de scris si de citit, iar in timpul liber prefera sa merg la cinema, este fan filme romanesti. Considera ca tot ceea ce facem ne defineste ca oameni!

 

 

Despre digitalizare va invitam sa aflati mai multe informatii de la specialistul Irina Vijoli: Digital Kids.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *