Limbi straine: Strategii de invatare

limbi straine

Despre limbi straine. In continuarea articolului Cum ajuta invatarea limbilor straine la dezvoltarea copiilor, specialistii de la Eucom Business Language ne prezinta mai multe detalii.

Ce strategii de invatare a unei limbi straine au copiii in comparatie cu adultii?

Am auzit adesea vorbindu-se despre faptul ca un copil poate invata o limba straina mai rapid si cu mai mare usurinta decat un adult; sau ca, in vreme ce adultul doar rareori poate dobandi un accent aproape de nativ, un copil se adapteaza mult mai usor la sunetele unei limbi straine. Cu toate acestea insa, copiii nu sunt mai buni invatacei decat adultii si nici invers; cele doua categorii pur si simplu invata in moduri diferite pentru ca gandesc in moduri diferite: in timpul procesului de invatare a unei limbi straine, copiii folosesc aceeasi parte a creierului pe care o folosesc atunci cand isi controleaza miscarile iar adultii, de cealalta parte, apeleaza la o parte a creierului responsabila cu functii cognitive inalte, parte ce se dezvolta in timp.

Privind comparativ, copiii se vad pe ei insisi ca fiind invatacei in timp ce adultii isi asuma rolul de infaptuitori, folosindu-se de experientele anterioare de invatare pentru a obtine, in prezent, ceea ce isi doresc. Astfel, copiii pot fi mai determinati, mai deschisi catre noi informatii, ei invata fara vreo indoiala cu privire la propriile forte si nu percep procesul ca fiind unul greoi, il simt ca fiind parte din etapa de crestere; adultii, de cealalta parte, se pot simti retrasi– ei vin cu bagaj emotional si intelectual care ii poate demotiva.

Copiii au, asadar, o baza limitata de experiente de invatare, lucru extrem de benefic trainerului de limbi straine asignat cursuluilor. Acestuia va trebui sa ii placa sa se joace, sa fie un om cald si afectuos si sa o arate copiilor. Desigur, blandetea, intotdeauna alaturi de fermitate, corectitudine si consecventa sunt un pachet ideal pentru grupuri de copii care studiaza un domeniu, o limba straina, in cazul nostru. Candva introducelimbi straine

notiuni de limba, trainerul va trebui sa isi simplifice limbajul astfel incat sa fie inteles de participanti, va trebui sa foloseasca exemple relevante pentru varsta si cunostintele celor mici si va trebui sa manifeste interes autentic si seriozitate in relatia cu ei. Copiii sunt adesea rapid motivati pentru ca sunt curiosi, iar stima lor de sine este usor de ridicat pe parcursul studiului limbii straine. In ambele cazuri insa, si pentru adulti, si pentru copii, trainerul de limbi straine trebuie sa fie aproape constant energic, flexibil, cu simt al umorului bine dezvoltat, carismatic si intuitiv, punctual si dinamic.

 

Daca in predarea unei limbi straine continutul este acelasi si pentru copii, si pentru adulti, diferenta fundamentala consta in metoda de predare si materialul ales. Se aleg contexte specifice pentru a introduce copiii intr-o limba si o cultura totalmente noi lor: povesti, desene animate ori altele. Dozajul, desigur, joaca rol important, in cazul copiilor se preda continut limitat pentru a nu se pierde informatia, iar activitatile trebuie sa fie mai multe si mai scurte. Nu se pierde din vedere Jocul: intotdeauna informatia este prezentata intr-o maniera hazlie, printr-un joc facut cunoscut lor, printr-o activitatere creativa pusa in practica. Astfel, sesiunea de curs cu cei mici este mereu plina de miscare, culoare, sunet si joc.

Iar pentru a aprofunda o limba straina si dincolo de sesiunea de curs cu trainerul alocat, copiii sunt sfatuiti sa isi efectueze toate activitatile de acasa, desigur, fiind recompensati pentru acest lucru (trainerul intotdeauna stie ca trebuie sa aiba o tolba plina de stickere colorate prin care sa recompenseze eforturile celor mici ori alte metode simbolice de bonusare). Sunt atrasi sa lucreze suplimentar pentru ca fiecare activitate extra este prezentata sub forma de joc: desen in functie de instructiunile date intr-un text, realizare de postere, intervievare a unei persoane apropiate lor, labirinturi, jocuri on-line, etichetare a lucrurilor, realizare de mini-cards cu notiunile de vocabular noi, toate acestea mereu insotite de un feedback pozitiv si constructiv. Sigur ca, in cazul unui adult, toate aceste activitati suplimentare imbraca haina seriozitatii cu scopul invatarii iar nu a povestii cu scopul educarii, insasi activitatile suplimentare dedicate adultilor este necesar sa fie atragatoare, nu numai informative.

In mod evident, invatarea unei limbi straine este, in cazul unui adult, un proces cu durata mai scurta decat in cazul unui copil. Adultul are o gandire complexa, ceea ce ii permite sa faca analogii intre structuri lingvistice asemanatoare dar din limbi diferite, experientele anterioare fiindu-i parghie pentru asimilare de noi cunostinte. Lasand deoparte specificul fiecarei categorii de varsta si, desigur, profilul aparte al fiecarui cursant, strategiile de predare a unei limbi straine trebuie sa fie diferentiate pentru a putea fi adaptate la cursanti si creative pentru a putea mentine treaz interesul celui ce invata. Toate sunt manuite de un trainer bine instruit, inspirat si spontan, stapan al notiunilor predate si, desigur, bun cunoscator al tipologiilor cursantilor. In sarcina celui care invata raman doar entuziasmul pe durata procesului de invatare, implicarea si dedicarea si cautarea cat mai multor oportunitati de aprofundare a limbii studiate cu scopul a-si asigura succesul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *