Metodele interactive in educatie

Metodele interactive de grup câștigă tot mai mult teren, reprezentând o alternativă la didactica tradițională, în beneficiul copiilor și al cadrelor didactice,în egală măsură.

Regândirea educației formale ne obligă pe noi, cadrele didactice, să schimbăm modul de relaționare cu copiii și între copii, să încurajăm sprijinul reciproc și dialogul constructiv.

Pentru a realiza o educație de calitate, centrată pe copil, este necesar ca activitățile tradiționale să fie combinate, tot mai des, cu activitățile de cooperare, de învățare în echipă sau în perechi, oferind copiilor posibilitatea de a-și împărtăși părerile, ideile, informațiile, iar timpul de soluționare devenind, astfel, mult mai scurt.


            AVANTAJELE METODELOR INTERACTIVE

  • Stimularea și dezvoltarea competenței de comunicare a copiilor (imposibilitatea de a comunica prin limbaj duce la imposibilitatea aplicării metodelor interactive);
  • Dezvoltarea creativitatății, independenței în gândire și acțiune a copiilor devenind, astfel, capabili să ia singuri decizii și să le argumenteze;
  • Copiii vor fi capabili să găsească singuri informații, să lucreze în echipă, să aplice cunoștințe în diferite situații de viață;
  • Stimulează fiecărui copil libertatea de asimilare și de exprimare a cunoștințelor (cum poate învăța o poezie, cum poate reține și reda momentele unei povești, cum poate realiza un desen, o activitate practică sau o construcție, raportându-se la nivelul personal de competență);

În urma aplicării metodelor interactive de predare – învățare, am conștientizat și mai bine faptul că activitățile devin mai eficiente atunci când se ține seama de următoarele cerințe:

  • Stimularea interesului copiilor față de activitatea pe care o exersează, înțelegerea clară a scopului și cunoașterea performanțelor obținute;
  • Formularea sarcinilor didactice și în funcție de particularitățile limbajului;
  • Exersarea în contexte cât mai diverse;
  • Verificarea imediată, controlul și autocontrolul conștient;
  • Activitatea de verbalizare să alterneze cu activitatea de mișcare.

Prin aplicarea metodelor interactive de grup, am reușit să-i antrenăm și pe copiii timizi sau pe cei care nu au încredere în forțele proprii; metoda ”Explozia stelară” este un exemplu de metodă interactivă de grup datorită căreia și copiii care, de obicei, nu se implicau activ din punct de vedere al comunicării verbale, și-au exprimat dorința de a contribui la succesul grupului din care făceau parte.

Copiii au un foarte dezvoltat spirit de echipă, depun eforturi de gândire și exprimare, fără a conștientiza acest aspect, consideră că doar se joacă.

 

LIMITE ÎN APLICAREA METODELOR INTERACTIVE

  • Resursa timp: mult timp alocat pentru documentare, proiectare și realizare de material didactic;
  • Resursa materială: nu există o bază materială specifică metodelor interactive;
  • Numărul mare de elevi într-o clasă.

 

Prof. Stefania Tudorache este autoarea primei carti de poezii interactive pentru copii: Magia Punctelor si a cartii de povesti Surprizele iernii.

 

Alte articole scrise de Stefania:

Inteligenta emotionala a copiilor

Vacanta in familie: planificare si activitati

Cum reusim sa avem copii fericiti?

Copilarie, joc si bucurie!

Surprizele iernii: cum sa atragem copiii spre activitatea de lectura

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.