Subiectul temelor pentru acasa sau vacanta este unul controversat. In demersul de respingere totala, am uitat de beneficiile lor. La acest lucru imi propun sa ma refer aici.
EduPerformance aduce un suflu nou parintilor si inspiratie pentru a creste copii creativi, curiosi, inovativi. Credem ca fiecare copil poate atinge performanta, prin valorificarea potentialului sau unic.
Prin urmare ne concentram catre performanta din aceasta perspectiva a individului, adica un progres permanent fata de versiunea noastra anterioara 🙂 Noi trebuie sa ne antrenam pentru dezvoltarea individuala, ca parinti, profesori, specialisti, iar copiii ne vor urma.
Tema pentru performanta
Performanta inseamna concentrare, atentie, perseverenta. Cum cream acest context pentru copiii nostri?
Temele sunt un instrument necesar in opinia mea, pentru ca:
- Ajuta copiii sa isi defineasca propriul cadru pentru performanta. Imi amintesc ca imi creasem un anume cadru la masa de lucru, care sa ma ajute sa lucrez mai eficient. Asa cum, la matematica, imi asezam ipotezele problemei intr-o anumita ordine. A fost o etapa, dar care a creat un beneficiu de care profit ca adult zi de zi.
- Creaza primele obiceiuri de management al prioritatilor si al timpului, in consecinta.
- Sunt de maxim folos in dezvoltarea abilitatii de autoevaluare.
Puteti argumenta ca aspectele de mai sus se pot atinge si in cadrul scolii. Imi mentin parerea ca este imposibil in etapa actuala, cu resursele pe care le avem.
Marturisesc ca am ales sistemul privat pentru fiica mea. Primeste multa atentie, lucreaza si are teme diferentiate. Insa, pentru a-si dezvolta abilitatile de mai sus are nevoie de exercitiul de a lucra singura, de a exersa identificarea de blocaje, solutii si capacitatea de decizie.
Mergand mai departe, va invit sa ne uitam in jurul nostru, printre adulti. Nu-i asa ca forta de a propune, capacitatea de decizie individuala si responsabilitatea nu sunt tocmai punctele noastre forte?
Se vorbeste foarte mult despre meseriile viitorului, despre soft skills. Adevarat. Profit de ocazie pentru a va marturisi cateva lucruri legate de acest subiect:
- De la o generatie la alta lucrurile evolueaza; viteza este mai accelerata, se pare, dar si noi suntem echipati cu instrumente mai performante. Astfel ca nu trebuie sa cream o falsa panica.
- Capacitatea de colaborare si comunicarea au fost si vor fi importante pentru performanta individuala prin echipele din care facem parte.
- Intr-un context (semi)automatizat, al inteligentei artificiale care creste tot mai mult, avem nevoie sa dezvoltam la viitorii adulti gandirea critica, capacitatea de a rezolva probleme complexe, judecata si luarea deciziilor.
Exigenta noastra fata de sistemul de invatamant este foarte mare. Noi, parintii, avem tendinta de a externaliza responsabilitatea pentru performanta copiilor nostri. Prin acest mecanism de respingere ii „ajutam” pe copii sa fie negativisti, sa respinga temele, sa evite asumarea raspunderii de a face performanta. (Revin cu mentiunea ca noi intelegem prin performanta depasirea nivelului actual, prin dezvoltare continua, nu olimpiade sau sport de performanta).
Unul din contributorii nostri a scris un articol despre cum e ideal sa fie stabilite temele de catre cadrele didactice. Va invitam sa il accesati Temele: antrenament sau durere de cap.
Concluzia cu care inchei este ca ar fi minunat sa ne asumam fiecare rolul lui, iar aici ma refer la copii, parinti, profesori. Sunt total impotriva ideii de a lucra cu copiii temele pentru acasa, doar pentru a bifa o nota buna.
Uneori la job imi iau o „tema pentru acasa”. Vi se intampla? Nu, nu vorbesc de un proiect neterminat. Poate fi vorba de o situatie, de un proces la care doresc sa reflectez in alt context, de o idee pe care sa o dezvolt. Sa fie oare o meteahna a temelor pentru acasa cu care am crescut?
Va invit sa ne trimiteti opinia voastra. Asteptam materialele voastre la edu@eduperformance.ro.
Ioana Arsenie este parinte, antreprenor, consultant de business (Trusted Advisor) si fondator EDUPerformance.
„Noi, la EDUPerformance, credem cu tarie ca momentul sa se produca o schimbare de paradigma. Performanta nu este data de elite, acei 2-5%. Performanta poate obtine orice copil, pe zona sa preferata, care trebuie descoperita si hranita in cel mai bun cadru posibil, cu instrumente optime. De aceea am creat EDUPerformance. Sa contribuim la transformarea piramidei.”