Temele pentru acasa si efectele lor

Teme

Temele pentru acasa: Lector univ. dr. Cristina Sandu ne propune sa reflectam asupra efectelelor psihologice pe care le implica.

 

,, Cea mai importanta atitudine pe care o putem forma este dorinta de a invata’’. (John Dewey)

Subiectul temelor pentru acasa reprezinta o tema de interes pentru tot ceea ce inseamna proces de invatamant dar si pentru mediul social in general, modul in care ne asiguram de formarea si dezvoltarea personalitatii elevilor in scoala influenteaza in mod decisiv echilibrul sau in viata de adult.

Temele pentru acasa reprezinta pentru multi elevi un maraton la care sunt inscrisi continuu….epuizarea este una dintre principalele probleme si adesea acestea pun la incercare emotiile multor copii. Un elev din clasele primare la intrebarea ,, ce iti place cel mai putin la scoala’’, a raspuns cu faptul ca avem prea multe teme. Astfel se pun in discutie doua aspecte semnificative, dificultatea sarcinilor de realizat si acceptarea faptului ca dupa scoala trebuie sa mai lucreze si acasa.

Temele sunt dificile atat pentru copii cat si pentru parinti. Daca parintii se simt presati de scoala sa se Temeasigure ca totul merge conform planului, reusesc sa transmita si elevilor aceasta presiune. Un studiu publicat in 2002 a relevat faptul ca exista o relatie directa intre timpul pe care il petrec rezolvand teme si nivelul de anxietate, depresie, furie si alte tulburari emotionale resimtite. Temele in cantitati mari si cu un nivel de dificultate ridicat conduc la pierderea veseliei, a increderii in sine, insomnii si chiar la pierderea copilariei.

Temele genereaza conflicte in familie, deoarece afecteaza climatul afectiv si relational al parintilor si copiilor, efectele acestora conducand la dezvoltarea unui grad ridicat de frustrare sau chiar dependente pe care copilul pe poate dezvolta in viata adulta. Starea de bine a elevului de a merge la scoala este influentata in mod radical si de cat de mult se centreaza cadrul didactic pe nevoile sale.

Temele in exces pot scadea interesul copiilor fata de invatare sau chiar nivelul curiozitatii elevului, majoritatea copiilor ajungand sa urasca temele, se plang de ele sau chiar le amana cat pot de mult.  Aceasta scadere a interesului pentru invatare, cu siguranta priveste si scoala in ansamblul ei. Procesul educational ar trebui sa vizeze nu doar acumulare de cunostinte, ci starnirea interesului si a dorintei de a invata.

Asadar, pasiunea pentru invatare ,,nu este ceva ce trebuie insuflat copiilor, important este sa ne ingrijim sa nu o lasam sa se stinga’’ (Deborah Meier). Cei preocupati de aceasta pasiune trebuie sa se asigure ca orice decizie despre ce si cum invata copiii si fiecare activitate privitoare la scoala au trecut prin filtrul urmatoarei intrebari: ,,Cum inflluenteaza acest lucru interesul copiilor fata de invatare’’?

 

Cristina Sandu – este Lector univ.dr. in cadrul Departamentului de Formare a Profesorilor,

profesor in romania

Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti si are o experienta semnificativa din pozitia de trainer pentru cursuri de dezvoltare personala cu adolescentii si tinerii.

Tema tezei de doctorat a vizat subiectul comunicarii persuasive in mediul educational. Pana in prezent are un numar de 20 de articole de cercetare stiintifice publicate in reviste internationale.

Se considera o persoana fericita deoarece are ocazia de  a face ceea ce ii place si pentru ca este inconjurata de oameni frumosi.

Este pasionata de scris si de citit, iar in timpul liber prefera sa merg la cinema, este fan filme romanesti. Considera ca tot ceea ce facem ne defineste ca oameni!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *