Valorile personale si motivatia de a fi profesor

valorile personale si motivatia de a fi profesor

valorile personale si motivatia de a fi profesorValorile personale si motivatia de a fi profesor sunt in directa corelatie, ne spune Prof. Cristina Sandu, intr-un nou material argumentat, pregatit special pentru EDUPerformance.

Prin ce se deosebeste o lectie izbutita de o ora nereusita? Dar un dascal plafonat de unul motivat? „Dincolo de materia predata sau de calitatea elevilor, diferenta provine din calitatea relatiilor interpersonale.” (Thomas Gordon)

In ultima perioada am acordat mult timp si energie unui studiu privind analiza valorilor personale ale cadrelor didactice aflate la inceputul acestui drum incarcat de un set de emotii contrare, bucurie sau tristete, surprindere sau furie……. in acest context in care statutul profesorului devine tot mai subred, in care societatea nu acorda intotdeauna aprecierea necesara educatorului, devine din ce in ce mai necesar sa aflam care sunt valorile personale ale tinerelor cadre didactice la debutul in aceasta profesie. Dupa mai multe instrumente de masurare a valorilor personale am constatat fapul ca valoarea dominanta a cadrelor didactice este realizarea, altfel spus succesul personal prin demonstrarea competentei. Persoanele care au aceasta valoare personala se caracterizeza prin inteligenta, ambitie si influenta pozitiva asupra celor din jurul lor. O alta valoare personala care caracterizeaza profesorul din Romania este auto-directia, dorinta de a avea independenta in gandire si in actiune, libertate in a crea si a explora.

Luand in calcul valorile personale dominante ale unui cadru didactic debutant cred ca putem sa construim strategii pentru motivarea acestuia si chiar sa ii trasam traiectorii spre automotivare. Atunci cand lipsa de motivare incepe sa fie resimtita, profesorul poate sa ia în calcul schimbarea reprezentarilor si a perceptiei asupra stilului de predare si raportare la nevoile clasei; gandirea pozitiva este necesara pentru restructurarea motivatiei si chiar apelul la strategii participative din partea elevilor, construind exercitii de relationare extrem de necesare si pentru profesor, nu doar pentru elevi.

Așadar, a fi un profesor motivat si motivant pentru elevii tai presupune in primul rand competenta, iar competenta se formeaza prin studiu, dar la aceasta contribuie in mod decisiv pasiunea pentru domeniu. Un profesor lipsit de pasiune si entuziasm nu va putea ramane mult timp in aceasta profesie, va ceda, va ajunge foarte repede la epuizare si la sentimente de delasare.

Starea dispozitionala cu care profesorul intra in sala de curs este cea pe care o va resimti la randul sau din partea elevilor, acestia vor transmite exact ceea ce vor simti si vor vedea in fata lor. Motivatia, ambitia, dorinta de dezvoltare si inovare reprezinta elemente necesare pentru a stimula clasa dar si pentru a-ti gasi in fiecare moment si tu ca profesor, raspunsurile la intrebarea ,,De ce sunt profesor?’’

 

Cristina Sandu – este lector univ.dr. in cadrul Departamentului de Formare a Profesorilor,

profesor in romania

Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti si are o experienta semnificativa din pozitia de trainer pentru cursuri de dezvoltare personala cu adolescentii si tinerii.

Tema tezei de doctorat a vizat subiectul comunicarii persuasive in mediul educational. Pana in prezent are un numar de 20 de articole de cercetare stiintifice publicate in reviste internationale.

Se considera o persoana fericita deoarece are ocazia de  a face ceea ce ii place si pentru ca este inconjurata de oameni frumosi.

Este pasionata de scris si de citit, iar in timpul liber prefera sa merg la cinema, este fan filme romanesti. Considera ca tot ceea ce facem ne defineste ca oameni!

 

Va invitam sa cititi alte materiale scrise de profesori PE BLOG,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *