Antreprenor in scoala: Stefania Tudorache

Stefania Tudorache, cadru didactic si antreprenor in educatie se alatura campaniei #101 oameni din business #managerinscoala #antreprenorinscoala, prin care provocam oamenii de business sa se implice in educatie.

  1. În dezvoltare, oamenii caută mentori și valori. Sistemul de învățământ din România are lideri?

Fiecare individ este motivat, in primul rand, de modelele educationale ale familiei; in cadrul institutiilor scolare, indiferent de prestigiul ei, exista cadre didactice care se pot numi mentori, deoarece acestia isi pun definitiv amprenta asupra evolutiei viitorilor adulti prin nivelul de pregatire profesionala, prin motivatia pe care o creeaza elevilor, prin simplul fapt ca relationeaza corect cu acestia, determinandu-i sa capete incredere in fortele proprii.

Am agreat intotdeauna profesorii relaxati, comunicativi, care au stiut sa descopere si sa evidentieze inteligentele multiple la nivelul clasei la care preda:

  • Poti fi recunoscator profesorului de matematica prin intermediul caruia ai descoperit ca, de fapt, matematica nu este chiar o necunoscuta pentru tine si ai ajuns, datorita lui, sa urmezi o facultate de profil si iti amintesti cu recunostinta de el;
  • in momentul in care ai avut impresia ca esti afon, o anumita profesoara de muzica a descoperit ca ai ureche muzicala,voce, dar ai nevoie de cultivarea si antrenarea acesteia, realitate ce se dovedeste in timp, ajungand chiar sa canti si la un instrument muzical;
  • esti pasionat si cunosti foarte bine limba franceza/engleza, ti-ai ales meseria de traducator, deoarece profesorul te-a motivat si incurajat, a utilizat metode interactive care au scos activitatea instructiv-educativa din rutina;

Colegii de la locul de munca sau unii manageri iti pot influenta dezvoltarea profesionala prin transmiterea experientei personale, prin sustinere si incurajare, prin acordare de feed-back pozitiv. sporindu-ti astfel  gradul de incredere in fortele proprii; acesti profesionisti au intotdeauna o atitudine corecta fata de colegii lor, sunt foarte bine informati in ceea ce priveste noutatile in domeniu, deoarece, la randul lor, sunt preocupati de propria formare si sunt dispusi sa impartaseasca experienta personala prin organizarea de activitati metodice la nivel institutional/local/municipal.

Aceste exemple pot fi completate diferit, de fiecare dintre noi; acestea sunt valorile si mentorii din viata noastra.

Atat in invatamant, cat si in alte ramuri de activitate exista oameni care muncesc pur si simplu din pasiune, care cauta solutii noi pentru a imbunatati metode, mijloace materiale, sistemul de relationare interuman, procedurile existente, fara a urmari ocuparea unei functii de conducere sau obtinerea de avantaje materiale; pasiunea, dorinta de dezvoltare personala vin dintr-o forta interioara a individului. Da, Sistemul de învățământ din România are lideri, dar, din pacate, nu suficienti.

2.România este țara din UE care investește cel mai puțin în educație, 3% din PIB. În ce mod se reflectă acest lucru în sistemul de învățământ?

Investitiile reduse in educatie afecteaza buna desfasurare a activitatii in sistemul de invatamant deoarece:

  • Exista o motivatie scazuta, in randul tinerilor, de a se indrepta catre o cariera didactica din cauza nivelului de salarizare;
  • Este necesara construirea de scoli in anumite zone ale tarii;
  • Toate scolile trebuie sa dispuna de conditii minime de desfasurare a unor activitati cu copiii: cladiri salubre, in care elevii sa se simta in siguranta, existenta unor spatii de intretinere a igienei personale a elevilor;
  • Toate scolile ar trebui sa dispuna de spatii corespunzatoare ca suprafata utila, in care sa se poata organiza activitati instructiv-educative;
  • In toate scolile ar trebui sa existe mobilier corespunzator din punct de vedere calitativ si cantitativ, care sa permita profesorului sa organizeze copiii in diverse formatii de invatare si pentru a oferi posibilitatea elevilor de a-si crea, in pauze, spatiu de miscare/relaxare;
  • Toate scolile ar trebui sa dispuna de mijloace moderne de invatare, de materiale didactice si mijloace bibliografice atractive, care sa motiveze elevii pentru activitatea de invatare;
  • Toate scolile ar trebui sa dispuna de o biblioteca utila, dotata corespunzator nevoilor elevilor;
  • Toate scolile ar trebui sa dispuna de un spatiu al cadrelor didactice pentru desfasurarea activitatii metodice;
  • Scolile au nevoie, periodic, de reparatii/igienizari, iar lista ar putea continua, in functie de nevoile fiecarei institutii de invatamant in parte.

3.   270,000 de copii abandonează școala anual, atât în mediul urban cât și în mediul rural, unul dintre cele mai ridicate niveluri din Europa. Cum putem să îi ajutăm?

Pentru a ajunge sa ajutam copiii care abandoneaza ṣcoala, ar trebui, in primul rand, ca ei si parintii lor sa isi doreasca acest ajutor.

De fapt, neputinta familiilor care nu isi trimit copiii la ṣcoala, nu vine doar din cauza saraciei, cat, mai ales, din cauza lipsei de educatie; din pacate, multi parinti gandesc ca nu ar trebui sa isi ajute copilul sa evolueze, deoarece nici pe el nu l-au ajutat parintii; se formeaza, astfel, un cerc vicios din care nu ar putea iesi niciodata, decat daca si-ar schimba mentalitatea.

Ar trebui sa ajutam, in primul rand, parintii printr-o campanie de educare/alfabetizare a lor pentru a intelege importanta si avantajele educatiei.

Teoretic, exista solutii, dar sunt mai greu de aplicat; copilul care ar frecventa ṣcoala ar putea sa evolueze prin frecventarea scolii, daca ar beneficia nu numai de sprijinul si indrumarea profesorilor, ci si al familiei, care sa relationeze cu profesorii, sa continue activitatea de invatare acasa, sa  ofere propriilor copii si un model comportamental demn de urmat; in ṣcoala nu deprindem doar scrierea si citirea, ci si educatia moral-civica, ceea ce lipseste cu desavarsire in multe familii.

Ne mai confruntam cu realitatea de a nu exista timpul fizic necesar pentru parinti pentru a se forma/alfabetiza in paralel cu proprii copii; acest fapt ar fi posibil daca ar exista interes/ motivatie din partea lor, daca s-ar asigura spatiu de invatare pentru intreaga familie, rechizite gratuite, servirea mesei de pranz, in mod gratuit, in incinta scolii;

Pentru toate aceste actiuni ar trebui, deasemenea, sa existe nu numai scoli ci si cadre didactice disponibile, in conditiile in care nu exista cadre didactice titulare nici macar in toate scolile din mediul urban, cu atat mai putin in mediul rural;

In momentul in care aceste conditii ar fi indeplinite, procesul de scolarizare a celor ce abandoneaza ṣcoala ar fi unul lung si anevoios, dar trebuie sa incercam si sa perseveram.

  1. Într-un mediu din ce în ce mai tehnologizat, copiii noștri au nevoie să deprindă și alte competențe?

Conform art.4 din Legea educatiei „finalitatea principala a educarii o reprezinta formarea competentelor” ce reprezinta „un ansamblu transferabil de cunostinte , deprinderi/abilitati si aptitudini necesare in situatii diferite”.

In ṣcoala se formeaza

  • competentele de comunicare in limba romana si in limba materna, in cazul minoritatilor nationale;
  • competente de comunicare in limbi straine;
  • competente de matematica, stiinte si tehnologie;
  • competente digitale de utilizare a tehnologiei informatiei ca instrument de invatare si cunoastere;
  • competente sociale si civice;
  • competente antreprenoriale;
  • competente de sensibilizare si expresie culturala;
  • competenta de a invata sa inveti.

Pentru a ajunge la aceste finalitati in educatie, este necesar ca elevii sa dobandeasca o serie de cunostinte, deprinderi, aptitudini si atitudini specifice fiecarei competente in parte, insa ele se conditioneaza reciproc, se intrepatrund, realizandu-se un transfer de cunostinte (pentru a dobandi competente de comunicare in limba engleza, este necesar a avea, in primul rand competente de comunicare in limba romana; pentru a reusi sa exploatezi corect calculatorul, e necesar sa ai competente de comunicare in limba engleza; competententele antreprenoriale sunt indisolubil legate de toate celelalte competente; pentru a dobandi competente de expresie culturala este necesar sa ai competente de comunicare in limba romana, competente matematice, stiinte si tehnologie).

  1. Forța de muncă este prioritatea numărul 1 pentru multe companii. Este nevoie de un plan de schimbare la nivel național?

Exista o criza pe piata fortei de munca, in mod special in companiile care cauta muncitori cu diverse calificari, care se dobandesc prin urmarea unei scoli profesionale sau de maistri; criza s-a adancit in ultimii ani din cauza numarului redus de scoli de arte si meserii, de scoli profesionale, a facultatilor cu profil, astfel ca cererea de personal a depasit oferta.

Este nevoie de o schimbare la nivel national, in sensul de a se reveni in forta la scolile profesionale; descoperim zi de zi ca avem nevoie si de meseriasi, nu doar de absolventi de facultate care nu profeseaza in domeniul in care s-a specializat; daca, pe alocuri, se mai gasesc ateliere de croitorie pentru efectuarea unui retus la un obiect vestimentar, pot afirma cu tarie ca nu cunosc un atelier de reparat pantofi/schimbat flecuri, etc .

Tinerii trebuie sa inteleaga ca este mai avantajos sa deprinzi o meserie de care esti pasionat, decat sa urmezi un liceu/facultate doar de dragul parintilor/cunostintelor si sa nu reusesti sa iti gasesti un loc de munca.

  1. La care ciclu de invățămant considerați că trebuie intervenit cu suport pentru copii în privința orientării în carieră?

Copiii dovedesc, inca din perioada prescolaritatii, ca au anumite deprinderi si aptitudini si interese ce se consolideaza, apoi, in perioada nivelului primar si gimnazial atat prin intermediul profesorilor pe discipline care pot depista inteligentele multiple si orienta elevii spre diverse domenii de activitate, spre concursuri si olimpiade scolare, cat si prin organizarea de ateliere in cadrul scolii, vizitarea unor institutii si companii care pot orienta copiii spre o anumita cariera, prin intermediul orelor de consiliere si orientare profesionala realizate de catre profesorul diriginte.

  1. Ce și cum povestesc copiii tăi despre jobul tău?

Despre jobul meu de profesor copilul meu afirma ca este o activitate foarte solicitanta atat fizic cat si intelectual, ce necesita multa daruire si implicare; este incantat de activitatea mea desfasurata cu copiii, dsr nu ar alege aceasta meserie vreodata. Pentru a fi profesor, trebuie sa ai har!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.